Monday 17 June 2013

Resepi Cream Puff

dah lama nak buat cream puff sendiri sebab aku suke makan. tak puas kalau beli. pulak tu mahal kan. huhu. belek punye belek, aku jumpe lah resepi kat intenet. 

resepi dari blog citarasa wan . 

bahan-bahan :)

  • 110gm mentega
  • 150gm tepung gandum
  • 250ml air
  • 1 sk gula icing
  • 1/4 sudu teh garam
  • 4 biji telur.
cara pembuatan : 

  1. didihkan air, mentega, gula dan garam. tutup api, masukkan tepung gandum dan kacau laju-laju hingga sebati dan menjadi doh. pastikan doh tak melekat pada periuk ye.
  2. buka api sederhana sekejap, kacau hingga ada lapisan putih nipis kat dasar periuk. tutup api.
  3. angkat dan kacau doh hingga suam. pecahkan telur dan kacau menggunakan garfu dalam mangkuk lain. kemudian baru masukkan dalam doh. kacau sebati baru masuk telur lain. buat satu persatu ye telur tu. aku gune mixer. sumpah tak larat.
  4. pastikan adunan likat. disebabkan tak ada piping bag dan nozel, maka aku gunakan bantuan 2 batang sudu.


maka ini lah hasil nya.
oven panas suhu 200 darjah celcius dan bakar antara 20-25 minit. dah agak kekuningan keluarkan.


inilah rupenye bile sudah masak. pastikan sejuk dulu ye. baru potong (jangan la sampai putus) dan masukkan sos custard dalam tu.


inilah jadinya.. haaaa, walaupun rupenye tak menarik, tapi habis di makan. buat tadi dapat lah dalam 25 bijik gitu sebab yang petama buat besar gedabak. huhuhu. maklumlah petama kali kan.


ini pulak resepi sos custard. aku dapat dari kak hana memories. tapi serius la sos die best :)

  • 2 sudu besar tepung custard
  • 4 sudu besar gula ( aku terletak 4 setengah sudu.. hihi)
  • 200ml susu segar ( 1 cawan )
  • 1 biji telur
  • 1 sudu besar mentega ( aku guna planta je)
:: kacau atas periuk dengan api yang sederhana hingga pekat.


yee sampai  jadi begini :)
p/s : seronok makan cream puff banyak-banyak.

10 comments:

  1. amboi, pandainya dia masak... sedap puff ni..

    ReplyDelete
  2. wah.. rajinnya ain, mesti sedap.. akak pun suka juga makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. resepi senang bole la buat kak :)

      Delete
  3. pandainye die masak ..^^ mesti sedap kan..^^

    ReplyDelete
  4. akak!!! ni satu lg fevert...resepi dia nmpk cm senang..haha..orang nk try buat la nnti..

    ReplyDelete