Monday 3 June 2013

resepi kek RED VELVET super duper senang


resepi kali ni bukan lah amik dari mana-mana. tp guna apa yang sedia ada. cume di adjust sedikit dari arahan. boleh je nak buat ikot resepi-resepi lain, tapi kalau ade yang mudah, mesti lah tak nak menyusahkan diri kan. terutama bagi orang yang malas. hehe.





okeh seperti gambar di atas, tepung ni tepung yang dah disiapkan. RED VELVET CAKE MIX. mane nak cari? haruslah di kedai kek kan. okeh sbb gambar tak nampak ape yang ditulis, aku tulis balik lah.

red velvet cake mix    500gm
air                             195gm
minyak masak           100gm
telur                          1 biji ( ini aku tambah)

cara  :
1. putarkan kesemua ramuan dengan kelajuan minima selama 1-2 minit.
2. putarkan ramuan dengan kelajuan sederhana selama 5 minit.
3. tuangkan adunan dalam loyang dan bakar pada suhu 180 celcius selama 25-30 minit

okay masukkan dalam loyang. aku alas dengan A4 paper pastu sapu majerin,


okay yang ni pulak cam biase la untuk lapiskan. yang aku buat ni seringkas mungkin la. kalau jumpe yang lg best pun boleh je buat. tak de hal lah!

putar whipping cream secukupnye (agak-agak je, lebih leh simpan), putar cream cheese secukup nya. campurkan kedua-duanya. dahhhh siap untuk bahagian cream.


okeh bile kek dah masak, sile lah tunggu sejuk dahaulu. kemudian barulah dibahagi kepada tiga lapisan. nak bahagi 5 lapisan pun boleh kalau rajin.

setiap lapisan tu sapukan dengan cream yang di buat.


kemudian yang akhir sekali lapiskan habis dengan cream. pastu atas tu hias lah ape pun. cam aku, hias gune kek yang lebih kat kertas tu.. tabur je.. 


okeh cm ni lah hasil nye. siap je terus potong. tak yah sejuk pun sedap je makan. serius la..


jommmmmm makan.. mule-mule cam tak yakin je nak makan. last-last habis jugak.. huhuhu..


p/s : bole faham ke buat resepi gaya gini?


10 comments:

  1. senang nyer... aku try bt cupcake re velvet kurang menjadi... ade tepung nie... senang la kan....

    GREEN ARTWORK

    ReplyDelete
  2. sgt la senang nye.. just tambah telur sebijik.. mmg jadi lah..

    ReplyDelete
  3. tgk mcm sng..bole menjadi ke nie kalau akak buat..hehe..bab2 kek slalunya fail..

    ReplyDelete
  4. hehe kak latifah.. insyaallah jadi.. :) sbb yg ni btol2 senang..

    ReplyDelete
  5. boleh saya bertanya, harga utk tepung red velvet cake mix tu brapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf lambat balas, sebab saya bz.. harge tak sampai 10 ringgit. 8 ringgit lebih biasenye

      Delete
  6. hai.. jmput visit blog sy http://areefa-dacuteareefa.blogspot.com/
    tq...=)

    ReplyDelete
  7. hii . resepi ni boleh kukus tak

    ReplyDelete