Monday 10 June 2013

Resepi Puding Aiskrim OreO


cuti-cuti ni hobi aku online FB. sebab tak de ape nak buat. mase tengah online tu, terjumpe lah resepi puding aiskrim oreo. post resepi dari BUKU RESEPI kat FB. tapi sebab dia macam tak detail sangat, so aku google la untuk tau berapa byk agar-agar, berapa banyak aiskrim, berapa banyak air. setelah di fikir, dan digabungkan, aku buat cam ni.

BAHAN :

25gm agar-agar tali ( aku punye 20 gram, agar-agar serbuk ponn boley)
1250 ml air
1 tin susu cair
1 cup gula
1@2 biji telur ( aku guna 1)
1 cup aiskrim vanilla ( ape perisa pon boley)
1 st esen vanilla
1 bungkus biskut oreo  ( tumbok halus, tapi aku tumbuk lebih kurang)

CARA-CARA :

1. masak agar-agar dengan air hingga larut. kemudian dah larut, masukkan la gula. kacau bagi sebati.
2. blendkan susu cair,gula,telur,esen vanilla, dan aiskrim.
3. masukkan bahan yang diblend dalam adunan agar-agar. kacau hingga sebati.
4. lastly masukkan oreo, kacau hingga sebati.
5. tuang dalam loyang/bekas yang sesuai. masukkan dalam peti sejuk. siap.


simple sangat kan.  maybe yang suke manis leh tambah lagi gula. mana-mana lah sebab rase nye tak manis sangat. tapi pada aku macam ni dah best. so far semua pun suke :)








p/s : Ehem-Ehem, perasan tak blog da bertukar wajah sikit ? :)

12 comments:

  1. eeiiii rajinnye cari resepi..jgn lupa resepi piza tu ek..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. nasib baik ingat kan. jap ag send oke?

      Delete
  2. hai ain .. terima kasih singgah blog akk..
    akk follow ye.. terima x?(uh dah follow baru mintak kebenaran.. apedaaa~~^^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti la terima kak... terima kasih ye.. tharu ni :')

      Delete
  3. cantik warna puding tu,menyelerakan :).saya follow sini ya :) salam kenal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih dila. ain pon follow dila balik da :)

      Delete
  4. owh yang ni ler officemate kak lea buatkan..anak2 makan laju he3...wah nanti bolehlah kak lea try buat sendiri..tq share resipi ni ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. ain suke buat resepi senang2 kak. mane yang menjadi ain share :)

      Delete
  5. hehheh.. x berapa gemar oreo sgt...nnti nak tukar oreo jadi chip choc..hahah xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita buat dia, letak ape pun bole :) aiskrim pun boleh tukar perisa :)

      Delete